الاخيره كامله من الجزء الاول
https://www.blogger.com/blog/posts/3372137245054289172
البوليس أصبح عريس
بقلمي الكاتبة الروائية امل الملواني
مــــــــــــــــــــــــــــــــــولى
الحلقة
العاشرة والاخيرة
😔😔😔😔😔😔🏵🏵🏵🏵🏵🏵
في الحلقة السابقة
تمت المواجهة بين نيلي وكل من اشتكي
عليها ولكنها انكرت معرفتها بهم وانهارت
طلب اكرم عرض نيلي على أخصائي نفسي
لتحديد حالتها وايضا الطبيب المعالج طلب عرضها على طبيب نفسي لتشخيص حالتها
انكشاف حقائق جديده لتغير مصار القضيه
نجم وحسام يعودان سويا ولكن حسام احنا
لازم نخلى الطب الشرعي يكشف عليها علشان نشوف
بنت ولا سيده قبل الطبيب النفسي عشان أتأكد مين الكذاب فيهم
هي ولا هما
نجم..... هو ده صح ياصاحبي كده بدات
تصدقها
حسام....... حيلك حيلك انا بس بدور
على الحقيقة مش اكتر
نجم...... واضح فعلا عارف ياحسام مش
عارف ليه وهي ماسكه ايدك في الاوضه اتهيقلي انا بقول اتهيقلي وشك احمر وايدك كانت ترتجف
حسام... ايه الهبل اللى بتقولوا ده
كل ما في الموضوع انها صعبت عليا
ياله انزل وبطل التخاريف دي فاهم.
نجم........ اوكي.
ينزلان سويا
حسام...... انا هروح مكتبي واعمل امر
بالكشف على نيلي وتتحول للطب الشرعي ثم النفسي
وانت روح لأكرم شوف وصل لفين وايه
الجديد عنده
ويذهب نجم لأكرم ويدخل عليه ليجد ام
نيلي مازالت تجلس ولكن حالتها لا ترثي
منهاره من البكاء ليشير لأكرم.
فيتكلم أكرم..... اتفضل يانجم باشا
اسمع بنفسك حاجات متتصدقش
نجم...... طب هنكمل عند حسام بي في
مكتبه بس الاول اديني الاقوال اللى معاك
وبعدين حصلنا انت وهي نكمل في مكتب حسام
بي
اكرم...... تمام تكون هدت شويه
نجم..... يأخذ الملف ويذهب لحسام
اما أكرم...... يأمر بإحضار ليمون
لأم نيلي ويأمر العسكري انه يقف على الباب
في حراسة ام نيلي لحين عودته
اكرم...... يذهب مسرعا لمكتب حسام
اكرم يفتح الباب ويدخل
خير ياحسام في جديد
حسام........ الجديد عندك
اكرم..... الموضوع طلع كبير
حسام...... فهمني ازاي
اكرم...... بعد موت ابو نيلي وكان
وقتها عندها تسع سنين
ام نيلي اتجوزت واحد بس للأسف كان
عنيف بقي يضرب الام وكان مدمن للكحول ونيلي كانت بتخاف منه لأنه كان ديما يشخط
فيها وكان بيضربها
حسام..... كمل سكت ليه
اكرم..... اظن لازم تقرا ده من الملف
بنفسك مش عارفه احكيه ازاي
حسام..... احكي، يا اكرم متجننيش لسه
هشوف قول علطول
اكرم.....بتردد في يوم الام تركت
نيلي مع زوجها ونزلت لتحضر بعض الأغراض
وعند رجوعها سمعت بنتها بتصرخ دخلت
تجري لقت الحيوان جوزها فوق بنتها وخالع
ملابسه والبنت بتصرخ وهو عمال يضرب فيها
وبسرعه الام جرت وضربته بعيد عن بنتها ليقوم هو بضرب الام لتقع على الارض
ويملأ الدم المكان من رأس الأم
الزوج لما شاف الدم خاف وجري بسرعه
برا البيت ظنا منه انه قتل الام
حسام........ وبعدين بس قبل ما تكمل
انت قلت حاول يغتصب البنت مغتصبهاش يعني
اكرم...... فعلا ملحقش الام جت في
الوقت المناسب وهو بيحاول لسه يسيطر على البنت
حسام...... الحمدلله بس الكلب ده دي طفله وبعدين كمل
اكرم ونجم...... ينظران لبعضهما
ليكمل اكرم
انت مشفتش طفلة البامبرز اللى اغتصبت
ولا الطفلة اللى عندها اربع سنين اللى اغتصبها الطفل في الملاهي مفيش دين ولا ضمير
نجم عندك حق والله حسبي الله ونعم
الوكيل فيهم لو بإيدي اعدم أي......حد.. يفكر بس ي*غ*تص. ب #أي بنت اوست بس احترام القانون واجب علينا
حسام...... كمل
اكرم......
هنا بقي نيلي فضلت جمب امها تبكي دون حراك وبعد ساعه او اتنين الأم
فاقت وهي غير متزنة
لقت بنتها بتبكي وعاريه تحاملت على
نفسها والبست بنتها الملابس سريعا وخدتها في حضنها ولكن عيناها تبحث عن ذاك الذئب
المتوحش في كل مكان فلم تجده فقامت وربطت
رأسها وبحث في البيت فلم تجده فذهبت
لبنتها تكلمها فلم تستجب هنا ايقنت الأم ان بنتها اصابها شيء فأخذتها سريعا ونزلت
لأقرب مستشفي لها
وفي المستشفى قابلت طبيبه فحصت نيلي لتجدها لم يلمسها زوجها
ولكنها قالت لها بنتك لازم تتعرض على طبيب نفسي ضروري البنت عندها صدمه عصبيه
ونفسيه وعالجت الام وقامت بخياطة راس الأم وهنا
الأم...... اخذت بنتها وحمدت الله
انها بخير
وذهبت للبيت سريعا واخذت منه اشيائها
المهمه واحتياجات ابنتها واغلقت البيت وخرجت سريعا قبل ان يأتي زوجها وعزمت انها
ستسافر
ولكن الحيرة كانت هتروح فين وهي مقطوعه من شجره
فضلت تفكر رجليها خدتها لمحطة القطار
وبالصدفة وجدت قطار القاهرة ركبته هي وبنتها
واختفوا عن الانظار نهائيا في زحمة القاهرة
وسكت أكرم
حسام..... كمل هما منين اصلا
أكرم...... أكمل ايه لحد هنا ومعرفش
الام كانت لسه هتكمل وانتو ناد تولي بس هما من طنطا
حسام...... نعم ناديلي أمها حالا
أكرم...... حاضر ويذهب سريعا لإحضار الأم
اكرم.... اتفضلي معاي لغرفة حسام
باشا
الأم....... ليه خير بنتي جرلها حاجه
اكرم..... لا ابدا الباشا عايز يعرف
منك شوية معلومات
ألأم........ حاضر يابني منين
اكرم...... اتفضلي معايا
الام في طريقها لغرفة حسام ولكن القلق يملأها ليلاحظ أكرم ذلك اطمني يا امي مفيش حاجه دول شوية معلومات لتكملة التحقيق بس مش اكتر
الأم...... المهم بنتي انا خايفه
عليها اوى
أكرم.... ان شاء الله خير
ليطرق الباب على حسام
حسام ومعه نجم اتفضل
أكرم...... والدة نيلي يافندم
حسام..... تمام خليها واتفضل انت
اتصل بالمستشفى وهتلي الأخبار
أكرم...... حاضر يافندم
حسام...... اتفضلي اقعدى
الأم.... تجلس وعيناها على حسام
حسام.... انتو من طنطا اصلا
الأم..... ايوه
حسام...... ملكيش اقارب او معارف
هناك
الأم...... للأسف مفيش غير اقارب
زوجي ابو نيلي وصلتي مقطوعه معاهم من اول ما تزوجت
حسام..... وزوجك التاني
الأم...... طلقني اول ما هربت بعد
اللى حصل ومن يومها معرفش عنه حاجه
حسام...... وعرفتي منين انه طلقك
الأم...... من بواب العمارة انا لما
هربت وصيت البواب بعد ما حكتله اللى حصل من الندل جوزي وكمان بطمن على الشقه منه
حسام.... ومفكرتيش تروحي هناك تاني
الأم...... بعد الطلاق فعلا فكرت
وروحت بس بعد ما روحت واول ما دخلنا الشقه بنتي انهارت وفضلت تصرخ وتبكي عشان كده
خدتها ومشيت تاني علطول
حسام...... كملي وبعدين
ايه اللى حصل
وقررت مرجعش تاني بيتنا في طنطا
وخدتها وكان معايا مبلغ من ابوها كان سيبه لها وفعلا اجرت شقه بالقاهرة وقلت اعيش
انا وهي ولا جواز ولا حد يدخل بينا تاني
عشان بنتي وعشنا ماديا كويس فتره بس قصيره
لان نيلي بدأت تكره كل الرجاله
بطريقه ملحوظه وبتخاف منهم جدا وبقت عدائيه ناحية اي رجل
غير الكوابيس اللى كانت بتجليها ديما
واللى معانا يدوب يعيشنا كويس لكن
دكاتره وكده مقدرتش وخصوصا لما اخدتها لطبيبه نفسيه ولقيت الحمل تقل وانا لا قادره
اسيبه لوحدها ولا قادره اشتغل واسبها لوحدها من خوفها ورعبها حتي الدراسه بالعافيه
كانت بتروح
وفي يوم لقتها راجعه ومعاها مية جنيه استغربت جابتها
منين وخفت اكتر
حسام...... ثانيه واحده كان سن نيلي كم في الوقت ده
الأم....... اربعة عشر عاما (14) سنه
حسام.... كملي وبعدين
الام....... في اليوم ده قلقت جدا
ومش عارفه ازعل ولا افرح بس قررت افهم منين الفلوس دي
وفضلت اتكلم معاها براحه عشان افهم
بس ردها جنني
نجم.... والفضول يقتله ايه ردها
الأم...... التجارة شطارة ياماما
طبعا زاد فضولي قلتلها ازاي
نيلي...... ببساطه شغلت دماغي
الأم.... ازاي يعني
نيلي..... بصي ياماما اولا خدت
سندوتشاتي وبعتهم لصحباتي في المدرسه بيحبو سندوتشاتك خالص واخدت الفلوس وروحت
اشتريت من الكنتين وابيع بزياده سنه وكل فسحه اعمل كده صاحب الكنتين شافني بعمل
كده
قالي.... نيلي تحبي تشتغلي معايا
انا.... طبعا بدون تردد قلتله ياريت
بس ازاي
قالي كل اللى هتبعيه.لزمايلك هطلعك
عليه عموله فهماني
نيلي..... لاء
عمو..... قالي كل علبة بسكوت عليها
مبلغ كل علبة عصير عليها مبلغ هحوشهم لكي حلو
هنا بدات افهم..... وقلتله حلو
عمو..... البنات بتحبك وبيخدوا منك وبصراحه
شغ لتيلي الكائنتين وانتي ذكيه وعشان كده انا حبيت انفعك زى ما نفعتيني
وهنا ياماما فرحت وبقالي اسبوع وطلعت بميت جنيه
الأم... بصراحه فرحت واطمنت وقلت بنتي كبرت قبل اوانها بس
خلاني اطمن عليها
حسام.... الحمدلله
نجم..... ما شاء الله دماغ
الأم.... لسه الباقي
حسام..... اللى هو ايه
الأم.... لقتها بتقلي تحبي تشتغلي
معانا
ازاي.... يعني
نيلي..... البنات بتحب سندوتشات
الجبنة والبيض والبسطرمة مبيحبوش سندوتشات عم حسين
الأم...... وهو هيرضي؟
نيلي.... هكلمه بكره ان شاء الله
ومن هنا اشتغلنا وبقيت اعملهم
السندوتشات شويه وكلمني عم حسين المدرسات
طالبين لهم سندوتشات ويعرفوني عايزين أكل ايه واشتهرت في المدرسه ونيلي هي اللى كانت
بتوزع وماسكه الحساب وبتعين الصافي بعد الطلبات
وبعد اول مبلغ جبنا شقه احسن
ايجار بردوا
وفضلنا كده لغاية ما خلصت الإعدادية
والثانوية
واول ما دخلت الجامعه كبرت الشغل ده
بدمغها ومجهودها وجبنا شقه بس
هنا اتغيرت معدتش زي الأول حسيت انها
اتبدلت
حسام... ازاي كملي
ليطرق احدهم الباب
حسام...... ده وقته ادخل
اكرم...... يضع امامه ملف
لينظر حسام له ايه ده
أكرم...... افتحه بس
حسام...... يفتحه وحين النظر في
محتواه يبتسم ابتسامه عريضة ويقول لأكرم تمام ياحضرة الظابط اتفضل انت
تفتكروا الملف ده فيه ايه
نجم...... ممكن اشوف الملف
حسام..... اتفضل
نجم..... والله كنت متأكد وربنا كنت
عارف مش قلتلك وانت مصدقتنيش انا حسي الظابط مبيكذبش ابدا
حسام.... شوية انضباط ياحضرة الظابط
نجم.... اسف يافندم بس
حسام..... اسكت شويه
الام..... تنظر لهم ولا تعلم ما يحدث
حسام.... ينظر الأم مبروك
الام..... مبروك على ايه مش فاهمه
حاجه
حسام.... الطب الشرعي كشف على نيلي
وثبت براءتها من الزواج لكن لسه قضية تعدد الازواج قائمه
الأم.... بس انا متجوزتش خالص
حسام.... ازاي والازواج المدعين
عليها
الأم..... كدابين انا هقول لحضرتك
الاول ده خطبها ويوم الخطوبه اصر
انها تلبس فستان عروسه ويعملها فرح وفي الفرح بعد الشبكه اغمي عليها خدتها على
الغرفه ترتاح في قاعة الافراح
وخرجت جري اجيب دكتور لها وميه ولما
رجعت ملقتهاش وبعد اسبوعين رجعت مش فاكره حاجه
خفت عليها ختها ونقلت شقه تانيه عشان الضغط النفسي
وبعد سنه لقتها في يوم جيالي وبتقلي
في عريس وعنده فيلا وهننقل فيها وهناك
تمت الخطوبه وكان شرطه كتب كتاب
والفرح بعد شهرين بس والغريب انها وفقت وانا مكنتش بدخل في حياتها عشان متتعبش
نفسيتها
ويوم الفرح او بالأخص يوم كتب الكتاب
وكانت فرحانه جدا وكنت اول مره اشوفها
سعيده قوى قوى كده بس نفس الشيء حصل بعد
كتب الكتاب اختفت نيلي والدنيا اتقلبت وعريسها كان واصل وقلب الدنيا ومقعدهاش بس
بنتي اختفت فص ملح وداب وانا من كسوفي منه سبت الفيلا وقلت ارجع شقتي بس فوجأت ان
صاحب البيت قابلني ببهدله وخبرني أن نيلي
باعت الشقه باسم تاني وانه هيحبسها ومش هيسبها لو اخر يوم بعمره
وهنا مكنتش عارفه اعمل إيه او اروح
فين
وفضلت اكلم نفسي وفجأة جالي تليفون
من نيلي رديت وانا منهاره كنت بفكر وقتها ارجع
طنطا تاني بس التليفون فوقني
لقتها بتعيط وبتصرخ ولما حاولت
اهديها عشان اعرف هي فين دلوقتي
لقتها بتقلي انا عند بيتنا ياماما
وفي سواق سرق دهبي وانا خايفه
ولما سالتها بيتنا فين صرخت وقالتلي
مالك ياماما بتنا وبصراحه احترت ومش عارفه
اتصرف بس جاتلى فكره قلتلها انا تعبانه ومش مركزه ابعتيلي لوكيشن للمكان وفعلا
بعتتلى ولما روحت هناك لقيت بيت فخم مجهز
من كل حاجه وطبعا للحاله اللى هي فيها خفت اسألها او اتكلم زى العاده خوفي عليها
خلاني اضمها في حضني وبس لغاية ما نامت ولما صحيت قالتلي في شغل مهم ونست كل
حاجه ولازم اسافر ثلاث اشهر او اكتر ولأني
واثقه فيها متكلمتش بردوا وفعلا سافرت وبقت تكلمني كل شويه تطمن عليا وتمني عليها بس ده كل حاجه
حسام... مش فاهم يعني بعد كل خطوبه بتفقد الذاكره بس بتفتكرك
انتي بس ب ازاي وعيزاني اصدق الكلام ده مستحيل طبعا
الأم.... دى الحقيقة ويشهد الله اني
مكذبتش على حضرتك في ولا حرف
نجم وحسام وبعدين بقي ايه البهدله دي
في اسرار نعرفها ازاي ولسه معرفناش كل حاجه
الاتنين في نفس واحد لازم تتعرض على طبيب نفسي وهو يقلنا ايه
الحكايه
حسام..... تاني هنرجع من الاول
نجم..... اول ايه لا طبعا من النص
كده 😂
الأم...... مش فاهمه حاجه خالص بنتي
مالها
حسام....... يقف بنتك جننتنا بس
اتفضلي ياحاجه ربك ييسرها
يدخل اكرم.... ايه الاخبار هاخد
اجازه
نجم وحسام في صوت واحد 😂لاء
الجزء الاول خلص استنوا الفصل التاني
وأحداث اكثر تشويق وإثاره
بقلمي الكاتبه الروائيه #أمل
الملواني#.... مُولي#
#جروب ابداع كاتبه#
اتمني الجزء الاول يكون عجبكم وهستني رايكم انزل بالجزء التاني ولا لاء
ردحذف